Som konsument har du lagstadgad ångerrätt på 14 dagar när du beställer
från företag på distans inom EU. Ångerrätten gäller inte vissa
varor/tjänster som t.ex. tidningar, livsmedel, catering, vadhållning,
lotteri, inkvartering, transport, eller om den beställda tjänsten
påbörjats under ångertiden med ditt samtycke.
De vanligaste betalsätten är med kontokort, faktura och bankbetalning.
Några länkar till mer information:
-
Ångerrätten, i Sverige och övriga EU-länder. När du handlar via
Internet från en e-handlare som är etablerad i ett EU-land har du
med vissa undantag rätt att ångra dig.
-
Checklista för e-handel Saker du bör tänka på innan du
handlar på Internet.
-
Handla på Internet inom EU Om dina rättigheter. Olika länder inom EU har olika starkt konsumentskydd. Men när du e-handlar ifrån ett annat EU-land är du alltid garanterad en viss skyddsnivå.
-
Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler När du handlar på internet, via telefon eller av en säljare som befinner sig utanför sin affärslokal har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp.
|
|
-
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som
har till huvudsaklig uppgift att opartiskt - och utan avgift för
parterna - pröva konsumenttvister.
-
Konsumentverket Tar upp konsumentfrågor av skiftande slag, som reklam
och avtalsvillkor, konsumentinformation, hushållsekonomi och varors säkerhet,
kvalitet och miljöpåverkan.
-
Råd & Rön
Erbjuder dig bl.a. en mängd tester varje år där du ser vilka produkter som är
bra och motsvarar dina behov.
Klagomål Om du har klagomål på en viss butik så ska du i
första hand vända dig direkt till den butiken som du handlat hos. I
många fall kan ni tillsammans komma fram till en lösning. Om du inte
kommer överens med butiken kan du ta hjälp av
klagoguiden.
Det som framgår ovan på denna sida gäller när du handlar hos butiker och företag på Internet.
Om du istället köper begagnade prylar från privatpersoner, t.ex. via webbplatser med köp/sälj-annonser, så gäller andra regler.
|